Uuringute kohaselt on üksildusel suur roll füüsilise ja vaimse heaolu halvenemises. Lapselapse sünd võib ennetada või vähendada depressiooni. Vananevas ühiskonnas ongi suurim väljakutse aidata inimestel hoida enda tervist ja ennetada haigusi, mille ravi eest tasumine on ühist tervisekindlustust jagades meie kõigi kanda. Enamasti jäävad tähelepanuta need inimesed, kellel pole varasemalt depressiooni olnud, seetõttu ei osata seda ka karta ega ära tunda.

Mida teha selleks, et võimalikult kõrge eani Uhiste haiguste ennetamine eakatel ja vitaalsena püsida?

Küsimusele leiab Terviseminutite loengus vastused Tartu Ülikooli tervishoiukorralduse õppejõud Liis Rooväli. Tervis on füüsilise, vaimse ja sotsiaalse heaolu seisund, mida mõjutab nii geneetika, keskkond kui sotsiaalsed olud, kõige enam aga inimese eluviis. Tervislike harjumustega on võimalik olulisel määral vähendada riske, mis võivad soodustada tõsiseid terviserikkeid ning kroonilisi haiguseid.

Uhiste haiguste ennetamine eakatel

Praegune tervishoiusüsteemi mudel ei ole jätkusuutlik ja samamoodi jätkates lõppevad haigekassa reservid vähem kui kümne aasta pärast. Seega peame koos mõtlema, millised on meie ühised võimalused olukorras, kus rahvastik vananeb ja haigestub ning tervishoid läheb aina kallimaks.

Uhiste haiguste ennetamine eakatel

Vananevas ühiskonnas ongi suurim väljakutse aidata inimestel hoida enda tervist ja ennetada haigusi, mille ravi eest tasumine on ühist tervisekindlustust jagades meie kõigi kanda. Haiguste ennetamisel on oluline riskitegurite vältimine nagu mittesuitsetamine, vähene või mõõdukas alkoholi tarbimine, tervislik toitumine ja kehaline aktiivsus. Nendel teguritel on roll nii krooniliste südameveresoonkonnahaiguste, vähi, krooniliste kopsuhaiguste, diabeedi kui ka dementsuse riski vähendamisel.

Uhiste haiguste ennetamine eakatel

Liikumist harrastavad eakad on tervemad ning tulevad oma eluga paremini toime. Südame- või mõne muu haiguse põdemisel tuleb aktiivne liikumine ainult kasuks.

Uhiste haiguste ennetamine eakatel

Südamehaiguse ja suhkurtõve põdejatele soovitatakse aktiivseid liikumisharjutusi nagu ujumine, kiirkõnd ja aeroobika. Oluline koht treeningus peaks olema ka jõu- ja venitusharjutustel, mis säilitavad lihasjõudu ning aitavad vältida kukkumisi.

Uhiste haiguste ennetamine eakatel

Lisaks eeltoodule on vanemaealiste tervise jaoks väga olulised ka sotsiaalsed suhted. Uuringute kohaselt on üksildusel suur roll füüsilise ja vaimse heaolu halvenemises. Järjest suuremaks sotsiaalseks probleemiks on kujunemas üksildased eakad, sest nad kipuvad isegi söömist unustama või söövad liiga vähe ning tarbivad tooteid, milles ei sisaldu piisavalt toitaineid.

Eakad depressioonist kuulda ei taha, kuigi neil see sageli esineb Eakad depressioonist kuulda ei taha, kuigi neil see sageli esineb Statistika näitab, et ligi 40 protsendil üle aastastel on depressioon, kuid vaid 10 protsenti neist saavad ravi. Eakate depressiooniga käib kaasas valehäbi ja kartus, mille saab eemale peletada spetsialisti abiga, sest ravi on olemas. Eakate depressiooni sümptomid on üldjoontes sarnased üldise depressiooniga.