Ma tegelen ju ikkagi nii ohtliku alaga, et alati võib midagi juhtuda, aga üldiselt nad on ka nii nagu mina: hästi enesekindlad ja usuvad minusse ja sellesse, et ma saan hakkama asjadega, elavad mulle kaasa ja toetavalt mind positiivselt. Alusta targalt Rauli juhtum on meile kõigile õpetuseks, et treenimist tuleks alustada teadlikumalt kui tema seda tegi. Külma vette kargamine tundub paljudele paraja julguseproovina ning kõige lõvimaks muutuvad lödipüksid siis, kui korralik promill veres. Sellegipoolest on kummaline kuulata igal sügisel korduvat nutulaulu: «Sel aastal polnud suve ollagi.

Kristina Herodes Peale suplust tundub kevadine õhk veelgi soojem. Vahest prooviks midagi kraadi võrra särtsakamat ja teeks suvise suplusega otsekohe algust? Arter hüppas raagus kalda äärsesse merre ja plaanib seda kindlasti korrata.

Sellegipoolest on kummaline kuulata igal sügisel korduvat nutulaulu: «Sel aastal polnud suve ollagi. Ujuma ei saanud kordagi! Äkki sa lihtsalt ei läinud? Põhjamaal elades oleks ülekohtune oodata, et meri end vannivee soojuseni kütaks.

Hala ei muuda asja, targem oleks oludega kohaneda.

Ja hea uudis on see, et keha on kohanemises väga osav, peamised takistused peituvad meie peas. Aastatepikkuse kogemusega taliujuja, Viimsi spaa ujumistreener Daaniel Teet soovitab külma veega tutvust teha just nüüd, mil meri karastavalt jahe ja väljas mõnusad soojakraadid.

Eelkõige tuleb oma peas otsus teha ja siis pole ühtegi takistust, miks sa ei peaks vette minema. Võib alustada kevadel või sügisel, kuid tean ka juhuseid, kus esimest korda on jääauku hüpatud miinus kümne kraadiga.

Haigeks pole veel keegi jäänud! Karastamine mõjub kehale äärmiselt positiivselt — vallandab õnnehormoonid, tõstab tuju ja immuunsust.

Postituste navigatsioon

Merre minek on aga hulga elamuslikum. FOTO: Erakogu Kes nüüd neid sütitavaid sõnu lugedes otseteed lähima veekogu poole punuma pista tahaks, võiks siiski silmas pidada paari tähtsat detaili.

Uhine valus parast ujumist

Näiteks et saunalavalt vetteminek on hoopis midagi muud kui külma veega karastamine. Saunast vettemineku kohta öeldakse naljaga pooleks, et see on nõrkadele. Kuid see pole ka sama kasulik — kõrvalise abiga ei pea keha ise sooja tootma ja vastupanuvõime pole nii hea,» räägib Daaniel.

Alustada tasub tasapisi — ehk esmalt supsti! Kord-korralt võib vees olemise aega pikendada, siis jõuab ka keha sellega sammu pidada ning varsti supled nagu hülgepoeg rõõmsalt ka mõnekraadises vees.

Tasub siiski oma keha kuulata — pikalt vees olemine pole kunagi omaette eesmärk, küll aga virgutus vaimule ja vägev maandus kehasse kogunenud pingetele. Kaldale tulles on esmatähtis kiirelt sooja saada. Kui väikese temperatuurierinevusega vesi otsekui paitaks nahka, siis jahedas on tunne sootuks teravam. Varbaga pole külma vett mõtet torkima minnagi, nagunii tõmbad selle kohe tagasi ja võib-olla loobud üldse väärt plaanist.

Parem tee peas otsus ära ja astu rahulikult voogudesse. Mida rahulikumalt ja sügavamalt hingad, seda meeldivam on kogemus. Ehkki ka siis ei tee varakevadine vesi pai, vaid pigem naksab oma külma hambaga. Praegu kerkivad veetemperatuurid meres juba kümne kraadi tuuri ja võid uskuda, et sõltumata sellest, milliseks külmavareseks ise ennast pead, saab sinu keha sellega kenasti hakkama.

Jääkülm, nullkraadine vesi ei tundugi enam külm, pigem lõikav. Eriti kraabib Uhine valus parast ujumist kõhtu mööda üles ronides, karsumm sisse karata on hulga lihtsam. Kui juba kaelani vees oled, hakkavad toimuma kummalised asjad.

Uhine valus parast ujumist

Kui esmane ehmatus vaibub, siis tundub täitsa mõnus. Pärast on eriliselt nauditav kaldale, kevadpehmesse õhku naasta. Mmm — kui soe see tundub! Ja lisaks on külm vesi maha uhtunud kõik pinged nii kehast kui meeltest. Öelda «tunne, nagu oleks uuesti sündinud» polegi emotsionaalne liialdus. Vereringe paraneb, ainevahetus kiireneb ja kehal on lihtsam mürkidest vabaneda.

  1. Mikroökonoomikas juba enam-vähem hoomasin teemat, kodutöö oli õigesti lahendatud, matemaatiliste meetodite kontrolltöö läks vist hästi ja tulin koju hea enesetundega.
  2. Hoiatav näide: ülekoormus treeningus võinuks lõppeda neerusiirdamisega 3.
  3. Glukoosamiini kondroitiin ei imendu
  4. Ujumine ja sukeldumine | am-auto.ee

Kehakaal võib langeda ja kehakontuurid paranevad karastava supluse käigus justkui kogemata. Täiesti võimalik on püsida heas toonuses ja tervislikus kaalus ka siis, kui ainsaks aktiivseks tegevuseks on regulaarne külmas vees ujumine. Liiga kauaks külma vette jäämine hakkab meile hoopis kaitsvat rasvakihti tekitama, keha on tark ja temaga tasub koostööd teha,» ütleb Daaniel. FOTO: Erakogu Kui oma aastate eest ära joosta tahad, on külmast veest samuti käegakatsutavalt kasu — jahedus virgutab kogu keha.

Ujuma soovitab Daaniel jõuda regulaarselt, vähemasti kolmel korral nädalas, et sellest tõepoolest ka tuntavat kasu tõuseks. Kuid ka ühekordne eksperiment on kindlasti väärt kogemus. Äkki pingutad üle, ilmnevad varjatud Uhine valus parast ujumist või krambid.

Uhine valus parast ujumist

Alati tasub olla kellegagi koos, kes sind aidata saab, kui vaja peaks minema. Külma vette kargamine tundub paljudele paraja julguseproovina ning kõige lõvimaks muutuvad lödipüksid siis, kui korralik promill veres. On ka seitsmeaastaseid, kes käivad rõõmuga. Alati tasub haigeksjäämist ennetada, aga pahatihti inimesed ei taha või ei viitsi seda teha.

Karastamine on imelihtne võimalus hoida tervis korras,» kinnitab Daaniel. Mõned ühised jooned on karastajate seltskonnas selgelt näha — elurõõmus hoiak ja tegelikust hulga väiksemana välja paistev iga.

Selge see, et stressi maandamiseks on väga palju mooduseid ja igaüks ei pea end külmas vees loputama, aga igatahes on tegu meetodiga, mis tõepoolest toimib. Tean juhuseid, kus inimesed on karastamise teel haigustest lahti saanud. Lihtsalt meel ja keha mäletavad juba, et hetkeline ebamugavustunne külma vee ehmatusest möödub mõne sekundiga, kuid hilisem rahu, lõõgastus ja heaolutunne Lihased Juurelised ribid ja liigesed mitu päeva.

Tänapäeval oleme enamasti liiga riidesse topitud ja lösutame üleköetud ruumides, nii et esimene kerge tuuleõhk ajab kohe nina tilkuma.

Ujumine ja sukeldumine

Kui keha on külmaga kohanenud, on külmetushaigusi kümme korda vähem. Need pole tühjad lubadused, vaid faktid, mis on omal nahal mitmekordselt testitud.

Kui varem kuulusin oma kõhna kehaehituse poolest pigem külmavareste parve, siis pärast karastamisega alustamist kimbutab külmatunne mind haruharva ning jahedas tunnen end isegi paremini kui ülearu soojas. Enamik vastutustundlikke vanemaid kaitseb oma võsukesi kirglikult igat laadi ebamugavuste eest ja laseb mere ligi vaid palaval päeval.

Ettevaatlikkus on muidugi osa targaks vanemaks olemisest, kuid liiga kartlik pole samuti vaja olla. Sellega hoitakse nende tervis tugevana ja välditakse külmetushaigusi,» julgustab Daaniel. Lastel on külma vette joosta sageli palju lihtsam kui täiskasvanutel, kelle pähe on hirmud juba aastatega pesa pununud.

Väikestega varakevadises vees tuleb aga eriti hoolas olla, et nad liiga pikaks mulistama ei jääks. Mudilastel jätkub tähelepanu vaid kõige põnevama tegevuse jaoks ja nad ei pruugi märgatagi, kui keha liialt jahtub. Kõik ju teavad, Uhine valus parast ujumist rõõmsad inimesed haigestuvad haruharva ning püsivad heas vormis isegi siis, kui hommikust õhtuni komme näost sisse kühveldavad.

Võti peitub just hormoonikokteilis, mis nende kehas mulksub, ning külma veega on seda positiivses suunas mõjutada kõige lihtsam.