Enam on ohustatud võruketaste rebendi tekkimiseks kõikvõimalikud pallimängude harrastajad, mille käigus võib ette tulla ootamatuid kukkumisi jooksmisel ja hüppel. Seda sa ju ei tahaks. See, et sul vigastus tekkis, tähendab, et midagi sai tehtud treeningute käigus valesti.

Valu parast vigastust

Uurida tasub, mida teiste sarnase vigastusega sportlastega tehtud on ja kuidas nad on taastunud. See aitab ärevust vähendada ja kontrollitunnet suurendada.

Eesmärgid taastusraviks, ühe päeva eesmärgid ja kindlasti tuleb hoida end tegevuses. Seetõttu on Hannuse hinnangul väga oluline igapäevast aktiivsust hoida.

  • Hüppeliigese vigastusest taastumine Enamus hüppeliigese sidemete vigastusi ravitakse konservatiivselt ehk operatsioon pole vajalik.
  • Kaheksa kummalisevõitu põhjust, miks selg valutab
  • Hüppeliiges — Väänasid ära?
  • Hüppeliigese vigastus | Martin Kiho

Tartu Ülikooli spordipsühholoogia lektor Aave Hannus Foto: Silver Gutmann Suur roll on lähedastel Psühholoogi poole pöördumine pärast vigastada saamist on Tartu Ülikooli spordipsühholoogia lektori sõnul tänasel päeval pigem erand. Õppejõu hinnangul võiksid psühholoogid olla spordiorganisatsioonides samamoodi saadaval nagu näiteks füsioterapeudid. Janar Soo tunnistab, et ka tema ei pöördunud raskel ajal vaimse abi saamiseks spetsialistide poole, kuid on veendunud, et psühholoogiline pool on spordis sama oluline kui füüsiline.

Kuidas alustada treeningutega pärast vigastusest paranemist?

Vaimse poole treeningust ja olulisusest sain aimu alles aastaid hiljem, pärast kolmandat ristatisideme rekonstruktsiooni. Tõenäoliselt olin lihtsalt inimesena selleks hetkeks piisavalt küps ega elanud enam oma NBA fantaasiamaailmas.

Sain aru, et vaimne tugevus on vähemalt sama tähtis kui füüsiline pool.

Valu parast vigastust

Pärast vigastust on soovitatav hüppeliigest varakult koormama hakata sõltuvalt trauma astmest, juhul kui on kahtlus, et tegemist on murruga, siis jalale toetuda ei tohiks. Esialgseks koormuseks piisab jalale toetumisest või kõndimisest, tähele tuleks panna, et jalga koheselt mitte liigselt koormata, sellest annab märku suurem paistetus ja valulikkus hüppeliigese piirkonnas.

Vigastusest taastumine on psühholoogiline väljakutse

Harjutustest on soovitatav teha hüppeliigese liikuvusharjutusi, kummilindi ja oma keharaskuse abil jõuharjutusi ning võimaluse korral ilma valuta kõnni- ja tasakaaluharjutusi. Umbes nädala möödudes on soovituslik arendada hüppeliigese jõudu, tasakaalu ning liikuvust juba suurema intensiivsuse ja koormusega.

Meniscus tear ingl. Põlveliigeses liigespindade vahel on kaks kõhrelistvõruketast ehk meniskit – seesmine ja välimine. Neist välimine võruketas on mobiilsem ja tema vigastus tekib harvemini.

Sobivad erinevad jooksuharjutused, alajäsemete lihaste jõuharjutused ja tasakaalu ning koordinatsiooni harjutused. Koormust liiga järsult tõstes on oht hüppeliigesele uuesti liiga teha.

Foto: Shutterstock. Just raskete traumade korral võib juhtuda, et sportlane langeb depressiooni, kaotab enesekindluse või eemaldub spordist sootuks. Samuti oleme näinud atleete, kes pärast pikka vigastuspausi enam endise intensiivsusega sportida ei suuda või ei julge. Uurisime hinnatud spordipsühholoogilt ja Tartu Ülikooli spordipsühholoogia lektorilt Aave Hannuselt ja tänaseks pärast korduvate vigastuste tõttu karjääri lõpetanud korvpallur Janar Soolt, kuidas sellistel puhkudel motivatsiooni säilitada ja tagasilöökidest üle olla. Esimene reaktsioon: šokk aastaselt põlvetraumade tõttu tippspordist taandunud korvpallur Janar Soo profikarjäär sai väga keerulise alguse.

Üks oluline koht on siin veel. Kui on suured verevalumid, et soovitata vigastusele külma panna. Külm aitab verel hüübida, aga hüübimisel võivad tekkida vereklombid, mis võivad mööda veresooni liikuda südamesse, kopsu, ajju.

Haigused ja seisundid

Taastumine Paranemine on oluliselt kiirem, kui hakata varakult pärast vigastust võimlema. Retrospective evaluation of graded stress examination of the ankle.

Valu parast vigastust

Clin Orthop Relat Res. Surgical versus conservative treatment for acute injuries of the lateral ligament complex of the ankle in adults. Cochrane Database Syst Rev. Chronic ankle instability in sporting populations. Sports Med. Interventions for preventing ankle ligament injuries.

Hüppeliiges – Väänasid ära? Mida teha?

Clinical and radiological predictors for persistent complaints five years after a lateral ankle sprain: A long-term follow-up study in primary care. Journal of Science and Medicine in Sport. Õigesti käitudes on võimalik vigastusest kiiremini taastuda ja oma tavapärase eluga jätkata.

Pärast taastumisperioodi on vaja aga korduvvigastuse vältimiseks läbi mõelda veel mõningad asjad.

Kuidas alustada treeningutega pärast vigastusest paranemist? Kirjutas: personaaltreener ja füsioterapeut Martin Kiho Pärast seda, kui sul on tekkinud vigastus, on äärmiselt oluline, et vigastus saaks korralikult välja ravitud. Vastasel juhul võib probleem muutuda krooniliseks ja kogu taastumisprotsess venida kuude pikkuseks. Taastumisprotsessiks vajalikud suunised saad arstilt või füsioterapeudilt.

Arvad, et oled terve? Lase ennast spetsialistil igaks juhuks üle vaadata Pärast vigastust, kui valu on kadunud, võib tekkida tunne, et nüüd on õige aeg taasalustada treeningutega.

Valu parast vigastust

See tunne võib olla petlik. Võib juhtuda, et tegelikult pole keha veel koormusteks valmis. Et sa ennast uuesti ei vigastaks, oleks tark mõte minna arsti või füsioterapeudi juurde, kes sind üle vaataks ja annaks omapoolse hinnangu, kas keha on tõepoolest treeninguteks valmis.